I juli 2021 åbnede Restaurant Havnær på Aarhus Ø, og siden da har restauranten benyttet Smartplan til virksomhedens vagtplanlægning. Vi tog for nylig forbi til en snak om hverdagen i restauranten, og hvordan de til daglig gør brug af Smartplan. Her mødtes vi med restaurantens to ejere, Anne og Daniel.
Samarbejdet mellem de to går langt tilbage, da de tidligere har arbejdet sammen på Daniels gamle restaurant i Vestjylland, hvor Anne var restaurantchef. Men et ønske om at prøve at åbne noget nyt op sammen, helt fra bunden, blev starten på Restaurant Havnær. Fra Daniel og Anne besluttede at åbne restauranten, til de faktisk gjorde det, gik der tre år, og undervejs har de to været med i hele processen. Første gang de så stedet, var der kun udgravet til en kælder, så de har selv været med til at indrette hele stedet.
Vi har jo selv lavet bordene for eksempel, som er genbrugssten fra hele ejendommen. Så når man kigger på bygningen udefra og alle de sten, de har bygget stedet med, så er det resterne, vi har fået og lavet borde af.
I dagligdagen har Anne ansvaret for restauranten, mens Daniel står for køkkenet. Derudover er de fælles om alt andet lige fra Smartplan, booking, markedsføring, og hvad der ellers hører til.
Selv beskriver de restauranten som en maritim gourmetrestaurant, hvor der bliver brugt råvarer i høj klasse, men hvor restauranten måske også er lidt mere rustik end andre gourmetrestauranter.
Som gæst kan man forvente at blive udfordret på menuen. Inspirationen til restaurantens koncept finder de mange forskellige steder - ved at lege med maden, fra naturen eller ved selv at tage ud og spise andre steder.
Vi leger meget med maden. Det er meget kreativ mad, vi laver. Vi vil godt udfordre gæsterne lidt og tage dem lige til kanten på det kreative og lave nogle sjove smagssammensætninger.
Det første halvandet år efter åbningen er gået over al forventning. Der er 150 pladser i restauranten, og der er som regel godt besat. Det første halve år havde de et gennemsnit på 100 gæster om dagen, hvor der var lidt mere fyldt op i weekenderne end i hverdagene. Mange af gæsterne er stamgæster, mens der også er folk, som kommer af og til. Daniel og Annes indtryk er, at gæsterne føler, de får en god oplevelse og en god værdi for de penge, de lægger. Det er bestemt også noget, vi sagtens kan forestille os efter at have været på besøg. Man bliver taget imod med åbne øjne, og man føler sig hjemme lige med det samme.
Her handler det ikke kun om maden, men det handler i særdeleshed også om at give en god og personlig service. Altså vi bruger tid på vores gæster. Vi kan godt lide at deltage i deres historie.