Nye, store opdateringer på vej til Smartplan
Hver eneste gang vi skal lancere nye funktioner i Smartplan, ligger der en masse tanker bag i forhold til, om og hvordan det vil gavne vores kunder. Derfor går vi også ofte alle de ønsker igennem, som vores kunder henvender sig med for at sikre os, at de nye funktioner kan bruges.
På det seneste er særligt tre ønsker dukket op igen og igen, da det er funktioner, som vores kunder i høj grad ønsker sig. Det drejer sig om:
- En feriekonto
- Opdeling af medarbejdere på lokationer
- Mere specifikke adminrettigheder
Nu hvor vi ved, at mange af jer venter på disse funktioner, ville vi skrive et lille indlæg for at fortælle, at ventetiden snart er ovre. Vores udviklere er på nuværende tidspunkt i gang med at arbejde på alle tre ting.
Da funktionerne stadig er ved at blive lavet, står de endelig versioner endnu ikke 100% klart, og derfor kan der være ting, som når at ændre sig i forhold til, hvordan de beskrives her. Men vi ville stadig gerne give jer en idé om, hvad der kommer til at ske.
Feriekonto
Inde i dine kontoindstillinger vil du have mulighed for at slå feriekontoen til - dette er selvfølgelig helt valgfrit. Hvis du slår den til, kan du vælge, hvilken type fravær der skal påvirke feriekontoen. Dette er altid over en årlig periode.
Derudover kan du opsætte en grænse for hver enkelt medarbejder. Det betyder, at du kan vælge, hvor mange feriedage de kan holde i løbet af et år. For hver enkelt medarbejder kan du få et overblik over, hvor mange feriedage de allerede har afholdt, hvor mange fremtidige feriedage de har planlagt samt, hvordan dette passer sammen med medarbejderens grænse.
Optællingen af feriedage vil blive vist, når der oprettes fravær, på medarbejdernes profiler og i den detaljerede oversigt på siden “Medarbejdere”.
Lokationsopdeling
Dette er en af de virkelig store nyheder. For i bund og grund ændrer vi den måde, din Smartplan konto kan blive struktureret på. Det kan især være brugbart for virksomheder, som har mange medarbejdere, eller hvis afdelinger er fuldstændig isolerede fra hinanden.
Denne opdatering gør det muligt at tildele medarbejdere til bestemte lokationer, hvilket specielt kan være brugbart i vagtplanlægningsprocessen. Når du planlægger dine vagtplaner, vil du kun skulle vælge blandt medarbejdere, som rent faktisk er forbundet til den lokation, du planlægger for. Samtidig er det for eksempel også kun medarbejdere, som er forbundet til lokationen, der eksempelvis kan indsende deres ønsker til vagtplanen. Det skulle gerne gøre din vagtplanlægning meget lettere fremover.
Du bestemmer selv, hvor meget der skal være synligt for alle på kontoen. Fremover kan du nemlig vælge, om medarbejderne skal have adgang til at se vagtplaner, brugere eller beskeder på tværs af lokationerne.
En ny brugertype
I forbindelse med lokationsopdelingen vil vi samtidig introducere en ny brugertype, som er placeret et sted mellem en almindelig bruger og en administrator. I øjeblikket arbejder vi med at kalde denne brugertype for en “planlægger”.
I bund og grund vil planlæggeren have fokus på vagtplanlægningsdelen og mulighed for at administrere ønsker fra medarbejderne uden at have adgang til de generelle kontoindstillinger.
Hvor mange rettigheder planlæggeren kommer til at have, og om det er muligt at ændre på disse, er dog stadig nogle af de ting, som vi er i gang med at overveje. Så der må du vente og se, hvordan funktionaliteten ender ud.
Sikkert er det dog, at vi håber, at disse tre nye opdateringer kan gøre brugen af Smartplan endnu nemmere fremover. På nuværende tidspunkt kan vi ikke sige noget om, hvornår funktionerne bliver lanceret, da der som sagt stadig kan nå at ske ændringer. Men vi arbejder på at få dem ud i det første kvartal af 2023, og feriekontoen vil være det første, som bliver lanceret.
Så snart I kan anvende funktionerne, skriver vi selvfølgelig nye indlæg her på bloggen for at give besked. Du kan også med fordel tilmelde dig vores nyhedsbrev på denne side, så er du sikker på, at du ikke går glip af lanceringerne.