Har du både timelønnede og funktionærer ansat og mangler overblik over timebalancen og overtid?
Brug Smartplans timebalancer til at samle alle dine medarbejderes tidsregistrering ét sted. Planlæg dine funktionærer eller lad dem registrere deres mødetid i Smartplan, og få styr på deres timebalancer, overtid, konto og normer.
Overtid, flexkonto, timekonto og timebank. Kært barn har mange navne. Brug Smartplan til at få overblik.
Aktiver timebalancer på din Smartplan konto og vælg hvordan balancen skal regnes ud. Afholdte timer minus normen, planlagte timer minus normen eller afholdte timer minus planlagte timer. Derefter vælger du om medarbejderne selv skal kunne se deres egen balance og nu er du klar til at starte balancen op på medarbejderne.
Du bestemmer hvem du ønsker at føre en timebalance for.
Vælg hvilke medarbejdere du ønsker der skal have en timekonto som Smartplan regner balancen ud på. Når du aktiverer det for en medarbejder vælger du en time norm og om normen er for en uge eller for en måned. Du kan også overskrive den generelle udregning hvis nogle medarbejdere skal have regnet balancen ud på en specifik måde.
Få detaljerne med så du bedre kan få overblik. Følg hvordan vi regner balancen ud.
Når du slår en medarbejder op kan du få en fuld opgørelse over udregningen af timebalancen, på den måde kan du nemt følge hvordan Smartplan er nået frem til timetallet. Opret kompensationer for at påvirke balancen.
Timebalancen er fuldt integreret i Smartplan, så du altid kan følge med.
Få det fulde overblik over medarbejdernes timebalancer når du slår op i Smartplan timeopslag. Samme sted hvor du har alle tidsregistreringer har du overblik over balancerne. Klik på en timebalance for at se udregningen.
“Når vagtplanen er lavet og hverdagen kører der udad holder Smartplan styr på mine medarbejderes mødetid så jeg nemt kan køre løn ved at trække en fil til mit lønsystem. Det sparer mig for enormt meget tid og jeg er sikker på at lønnen passer.”
Katrine Prag
/
Ejer
Prag Copenhagen
Alt hvad du skal bruge for at holde styr på funktionærens timekonto og overtid
Typiske spørgsmål til timebalancer med Smartplan
Kan medarbejderne selv oprette afspadsering?
Ja. Ved hjælp af vores fraværsfunktion kan medarbejderne selv oprette afspadsering. Du kan tilføje en fraværstype, som hedder ‘Afspadsering’, og så kan medarbejderne bruge denne type, når de tilføjer fravær. Når du godkender fraværet, vælger du, at vagterne i fraværsperioden ikke skal give timer, og så vil timebalancen blive påvirket rigtigt. Du kan læse meget mere om afspadsering og fravær her
Kan jeg oprette en startsaldo?
Ja. Hvis medarbejderen allerede har en startsaldo, som du gerne vil have tilføjet til timebalancen, kan du gøre det ved at tilføje en kompensation. En kompensation kan både have en positiv og negativ værdi, så uanset hvad medarbejderens startsaldo er, kan du tilføje den til Smartplan.
Hvordan udregnes balancen?
Du bestemmer selv, hvordan medarbejdernes timebalancer skal udregnes. Inde i indstillingerne på din konto kan du enten vælge, at balancen skal udregnes med ‘Afholdte timer minus normen’, ‘Planlagte timer minus normen’ eller ‘Afholdte timer minus planlagte timer’.
Hvad sker der, hvis overarbejde udbetales som løn?
Hvis du vælger at udbetale overarbejde som løn, kan du nemt rette medarbejderens timebalance til ved hjælp af kompensationer. Inde i “Timer & løn” klikker du på medarbejderens balance, og så kan du vælge “Tilføj kompensation”. Udbetaler du eksempelvis 10 timers overarbejde, så indsætter du blot en kompensation på -10 timer, og så bliver disse fratrukket medarbejderens balance.
Hvornår udregnes medarbejdernes timebalancer fra?
For hver enkelt medarbejder opsætter du inde i “Indstillinger” -> “Smartplan Indstillinger” -> “Timebalancer” en startdato for medarbejderens norm. Det er denne dato, Smartplan vil udregne timebalancen fra.
Kan jeg se en medarbejders timebalance for en hvilken som helst periode?
Inde i “Timer & løn” vælger du selv, hvilken periode du gerne vil se timebalancen for. Så længe perioden er efter den startdato, du har valgt for medarbejderens norm, vil du kunne se, hvad medarbejderens timebalance er. Timebalancen indeholder altid den forudgående balance for den startdato, du har valgt at lave et opslag for.
Kan medarbejderne se deres egne timebalancer?
Du bestemmer selv, om medarbejderne skal kunne se deres egne balancer. Inde i “Indstillinger” -> “Smartplan Indstillinger” -> “Timebalancer” kan du vælge, om balancerne skal være synlige eller ej. Vælger du, at medarbejderne skal kunne se deres egne balancer, vil de være synlige inde på deres profiler under “Timer”.