Siden februar 2019 har Locked anvendt Smartplan til vagtplanlægning. Vi mødtes for nylig med virksomhedens to ejere, Anna og Martin, til en snak om den rejse, som Locked har været på. Derudover fik vi også indblik i, hvordan de til daglig gør brug af Smartplan.
Da Anna og Martin var i gang med at uddanne sig til ingeniører, skulle de som en del af et studieprojekt undersøge, hvilke oplevelser der fandtes i Midt- og Vestjylland. Her fik de hurtigt indtryk af, at der manglede nogle lidt anderledes aktiviteter for folk, og derfor opstod idéen til Locked.
Vi startede med at markedsteste og lavede et Facebookopslag, hvor vi skrev “Kan I gætte, hvor Hernings næste escape room åbner” og så et billede af det her lejemål, vi eventuelt kunne overtage. Så var efterspørgslen meget større end forventet, og pludselig fik vi rigtig travlt.
Kort tid efter blev de kontaktet af en avis, som gerne ville høre mere om projektet, og hvornår de regnede med at åbne. Derfor fik Anna og Martin hurtigt skrevet under på lejemålet, og så skulle de ellers i gang med at lave escape rooms, som de på daværende tidspunkt ikke vidste meget om. Men i løbet af 4-5 uger fik de stablet deres første afdeling på benene.
I dag fokuserer Locked på escape rooms, som er deres kerneforretning og fundamentet for virksomheden, men samtidig sælger de også teambuildingoplevelser ud af huset. De forskellige oplevelser sælger de til både familier, venner og virksomheder.
Vi har ikke kunder. Vi har gæster. De skal helst have fornemmelsen af at komme hjem til deres bedstemor. Det tænker vi også over i forhold til indretningen. Det skal være en sådan lidt creepy-hyggelig vibe.
Inspirationen til deres escape rooms finder Locked primært i filmmiljøet. Her har de fokus på, hvad der er oppe i tiden, og hvilke tendenser der eksisterer. Det ses for eksempel i deres mest populære rum "The Undead", som er baseret på serien The Walking Dead.
Den feedback, de får fra gæsterne, går også i høj grad på indretningen. Deres escape rooms er indrettet, så der er flere rum i samme rum, og derudover er der lavet loungeområder, hvor man kan hygge sig både før og efter oplevelsen.
Vi har meget fokus på helhedsoplevelsen. For eksempel i Aarhus har vi 400 kvadratmeter, hvor vi bruger de 200 til escape rooms og de sidste 200 til lounge- og introområder. Det er vigtigt, at man både har mulighed for at samles inden oplevelsen og især også efter. Folk er så fokuserede, at der ofte kommer mange aha-oplevelser bagefter.