Sådan laver Locked vagtplanlægning med Smartplan
“Vi faldt hurtigt over Smartplan, fordi det virkede meget intuitivt og brugervenligt, og det var nemt at gå til. Som en ny virksomhed var det vigtigt at finde noget, som man ikke skulle bruge lang tid på at sætte sig ind i”
Anna
/
Stifter og medejer
Locked
Et behov for automatisk vagtplanlægning
Inden Locked begyndte at bruge Smartplan, lavede de vagtplaner i Excel. Hver måned tog de et skærmbillede af vagtplanen, som de sendte til medarbejderne. Men hver gang der blev byttet vagter, skulle der tages nye billeder af vagtplanen, og derfor oplevede de hurtigt et behov for mere automatisk vagtplanlægning.
“Smartplan opfylder vores ønsker, og jeg tror faktisk, det opfylder de flestes ønsker, fordi det er simpelt. I bund og grund skal man have medarbejderne til at møde på arbejde, og de skal have den rigtige løn. Det sikrer Smartplan på en nem og effektiv måde”
Martin
/
Stifter og medejer
Locked
Sådan ser en typisk vagtplan ud hos Locked
For hver af Lockeds afdelinger er der en bestyrer, som sørger for vagtplanlægningen. Vagtplanerne planlægges som regel for en eller to måneder ad gangen. En typisk uge i en vagtplan hos Locked ser således ud:
Et hurtigt og overskueligt overblik
Med Smartplan kan Locked nemt finde frem til lige netop de informationer, de har behov for. Det gælder både, hvis administratorerne skal se, hvem der er på arbejde en bestemt dag. Hvis medarbejderne ønsker at bytte vagter med hinanden. Eller hvis der er behov for at kommunikere med en specifik kollega. Alting kan klares med få klik.
Lokationer
Fraværshåndtering
Tidsregistrering
“Vagtplanlægningen er blevet meget nemmere, fordi man kan bruge skabelonen til at kopiere vagtplanerne fra måned til måned, så man ikke skal sidde og oprette det hele manuelt. Derudover er det bare nemt at ændre tider og vagter, og medarbejderne kan selv stemple ind og ud. Som administrator skal man overhovedet ikke bruge lige så meget tid som før”
Anna
/
Stifter og medejer
Locked
En virkelighedsnær oplevelse
Uanset om du besøger et af Lockeds escape rooms eller prøver deres teambuildingkoncept, kan du være sikker på at få dig en oplevelse, som ligger tæt på virkeligheden. Hos Locked forsøger de nemlig altid at gøre deres scenarier så realistiske som overhovedet muligt.
Fra studieprojekt til virksomhed
Siden februar 2019 har Locked anvendt Smartplan til vagtplanlægning. Vi mødtes for nylig med virksomhedens to ejere, Anna og Martin, til en snak om den rejse, som Locked har været på. Derudover fik vi også indblik i, hvordan de til daglig gør brug af Smartplan.
Da Anna og Martin var i gang med at uddanne sig til ingeniører, skulle de som en del af et studieprojekt undersøge, hvilke oplevelser der fandtes i Midt- og Vestjylland. Her fik de hurtigt indtryk af, at der manglede nogle lidt anderledes aktiviteter for folk, og derfor opstod idéen til Locked.
Vi startede med at markedsteste og lavede et Facebookopslag, hvor vi skrev “Kan I gætte, hvor Hernings næste escape room åbner” og så et billede af det her lejemål, vi eventuelt kunne overtage. Så var efterspørgslen meget større end forventet, og pludselig fik vi rigtig travlt.
Kort tid efter blev de kontaktet af en avis, som gerne ville høre mere om projektet, og hvornår de regnede med at åbne. Derfor fik Anna og Martin hurtigt skrevet under på lejemålet, og så skulle de ellers i gang med at lave escape rooms, som de på daværende tidspunkt ikke vidste meget om. Men i løbet af 4-5 uger fik de stablet deres første afdeling på benene.
I dag fokuserer Locked på escape rooms, som er deres kerneforretning og fundamentet for virksomheden, men samtidig sælger de også teambuildingoplevelser ud af huset. De forskellige oplevelser sælger de til både familier, venner og virksomheder.
Vi har ikke kunder. Vi har gæster. De skal helst have fornemmelsen af at komme hjem til deres bedstemor. Det tænker vi også over i forhold til indretningen. Det skal være en sådan lidt creepy-hyggelig vibe.
Inspirationen til deres escape rooms finder Locked primært i filmmiljøet. Her har de fokus på, hvad der er oppe i tiden, og hvilke tendenser der eksisterer. Det ses for eksempel i deres mest populære rum "The Undead", som er baseret på serien The Walking Dead.
Den feedback, de får fra gæsterne, går også i høj grad på indretningen. Deres escape rooms er indrettet, så der er flere rum i samme rum, og derudover er der lavet loungeområder, hvor man kan hygge sig både før og efter oplevelsen.
Vi har meget fokus på helhedsoplevelsen. For eksempel i Aarhus har vi 400 kvadratmeter, hvor vi bruger de 200 til escape rooms og de sidste 200 til lounge- og introområder. Det er vigtigt, at man både har mulighed for at samles inden oplevelsen og især også efter. Folk er så fokuserede, at der ofte kommer mange aha-oplevelser bagefter.